Står I og skal have en ny frokostordning, kan det i mange virksomheder være nødvendigt i et vist omfang at involvere medarbejderne i planlægningen af jeres frokost. Frokostudbydere som os hos Frokostordninger.dk vil altid have brug for information omkring antal kuverter, præferencer til selve maden samt eventuelle allergier og særlige kostbehov, der skal tages højde for i frokostordningen.
Det er vigtigt at få indsamlet denne viden fra medarbejderne, så jeres nye frokostordning kan imødekomme de nødvendige behov.
Sådan griber du det an
Der er flere måder at gribe det an på, men her er nogle trin, som du kan følge, for at få de nødvendige oplysninger fra medarbejderne til at kunne bestille den rette frokostordning.
Lav et simpelt spørgeskema
Start med at oprette et simpelt spørgeskema eller afkrydsningsskema. Det kan fx være i Google Forms eller Google Sheet, som udsendes til alle medarbejdere på deres mail. Her kan du opstille følgende spørgsmål:
- Ønsker du at være med i en frokostordning?
- Har du nogle allergier?
- Gluten
- Laktose
- Nødder
- Skaldyr
- Æg
- Andet?
- Er der særlige kostbehov, der skal tages hensyn til?
- Har du særlige ønsker til frokostordningen?
- Ingen særlige ønsker
- Sund
- Bæredygtig
- Økologisk
- Mindre kød
- Portionsanrettet
- Buffet
- Kold frokost
- Varm frokost
- Andet?
Ud fra disse spørgsmål kan du få en idé om medarbejdernes behov og ønsker. Det er naturligvis vigtigt, at medarbejderes særlige kostbehov eller allergier bliver imødekommet, så de også kan deltage i frokostordningen. Det kan være svært at imødekomme alles ønsker til punkt og prikke, men ved at lade medarbejderne udtrykke deres ønsker, kan du på et mere oplyst grundlag træffe en beslutning om, hvilke type frokostordning der passer bedst til jeres virksomhed og dens medarbejdere.
Sørg for anonymitet
Når du opretter spørgeskemaet eller afkrydsningsdokumentet er det vigtigt at sikre medarbejdernes anonymitet, så medarbejderne kan føle sig trygge ved at dele deres allergier, kostbehov og ønsker.
Sæt en deadline og følg op
Når du sender spørgeskemaet, skal du tydeliggøre, at der er en deadline for besvarelse af spørgeskemaet. Send en reminder ud et par dage inden deadline, og når deadline er overskredet, kan du følge op med en mail eller reminder til et fællesmøde, hvis du kan se, at der fortsat mangler nogle besvarelser.
Analysér svarene
Når fristen for besvarelse er nået, er det tid til at analysere besvarelserne. Dan dig et overblik over antal kuverter og notér ned, hvilke præferencer og behov der skal tages hensyn til og noter desuden alle allergier ned.
Indhent tilbud
Når du har dannet dig et overblik over medarbejdernes behov, kan du begynde på tilbudsindhentningen. Det at indhente tilbud kan være en lang proces, hvis du skal sidde og undersøge hvert enkelt køkken, der tilbyder frokostordninger i jeres område. Derfor har vi hos frokostordninger.dk gjort lige præcis dette nemt for dig. Det eneste, du skal gøre, er at informere os om de behov og ønsker, I har til frokosten hos jer. Så indhenter vi 3 uforpligtende tilbud fra køkkener, der kan levere en frokostordning, der matcher jeres ønsker. Vi vil her præsentere jer for mulighederne, og så skal I blot vælge den frokostordning, I mener, passer bedst til jer. Skulle I mod forventning opleve, at frokosten ikke helt matcher jeres ønsker, kan I hos os nemt skifte til en anden frokostordning med kort varsel.
Kommuniker planen ud til medarbejderne
Når du har analyseret svarene og har valgt en frokostordning, er det en god idé at sende en mail ud til medarbejderne, hvor du i grove træk forklarer, hvilken frokostordning de kan se frem til. Tydeliggør, hvordan der fx bliver taget hensyn til allergier og særlige kostbehov.
Nyd frokosten med kollegaerne
Herefter er det bare at læne jer tilbage og nyde, at jeres nye frokostordning er på vej. Uanset hvilke præferencer og behov, I måtte have, kan I se frem til en frokost af højeste kvalitet leveret til tiden hver dag. Hos frokostordninger.dk samarbejder vi nemlig kun med køkkener, der går op i kvalitet, og som udelukkende har god kundetilfredshed.