Økologi i DanmarkI Danmark kan vi mange ting. Vi kan vinde OL-guld i håndbold, vi har i flere år kunne prale af at være det mest lykkelige folkefærd i verdenen, og vi kan lave smør, der er internationalt kvalitetsstemplet. Dette kan vi – sammen med en masse andre ting selvfølgelig. Men én ting vi også er gode til i Danmark – hvis man sammenligner med andre lande – det er at putte økologiske varer i indkøbskurven.

Ifølge Research Institute of Organic Agriculture, som udarbejder statistikker og rapporter med økologiske nøgletal, er Danmark det land i Europa med den højeste økologiske markedsandel. Det viser de seneste tal, som er hentet fra 2017 og offentliggjort i år.

Ifølge Landbrug & Fødevarer er der dog forskel på, hvilke varegrupper vi putter i kurven. Det er særligt mejeriprodukterne, herunder mælk, æg, yoghurt, samt udvalgte frugt og grønt-varer og havregryn, som vi prioriterer, der skal være økologiske. Den økologiske udvikling forventes kun at stige yderligere i fremtiden – ikke bare i Danmark, men også i resten af verdenen. Det kommer også til udtryk ved det stigende økologiske landbrugsareal, som også kun lader til at vokse.

Vi er blevet mere bevidste om, hvad vi putter i kurven, samtidigt med at den økologiske branche har satset mere (og rigtigt) på at markedsføre sig selv. Hvis udviklingen stiger, kan vi forvente at se et endnu større udbud af økologiske varer samt en bredere vifte af varegrupper.

Du kan også finde økologiske frokostordninger

Hos Frokostordninger.dk kan du få serveret en økologisk frokostordning, hvor de gode råvarer er i fokus. Det er vigtigt, at udbuddet af mad også afspejler de krav, som forbrugerne stiller. Og her må man sige, at økologi er et krav, og som kun kan forventes at blive et endnu større krav på sigt.

Fordelen ved et økologisk måltid er, at du slipper dig fri for en masse sprøjtemidler. Man kan derfor sige, at du får serveret et mere naturligt måltid og kommer tættere på råvarernes egentlige essens. Det eneste, du skal gøre for at bestille en økologisk frokostordning til din virksomhed, er at beskrive det i formularen, når du indhenter tilbud.